tiistai 27. syyskuuta 2011

Mihin sattuu? Päähän.

Migreeni ei ole omiaan korjaamaan univelkoja. Minulle kerrottiin, että ihmiset, joilla on migreeni, ovat alttiimpia saamaan aivoinfarkteja, kuin sellaiset, joilla ei ole. Toisaalta, paikallisen sairaalan neurologian ylilääkäri kertoi minulle, että kenelläkään ihmisellä ei “ole” migreeniä, kohtauksen voi saada kuka tahansa, koska tahansa. Ja onko samaa migreeniä se, johon riittää lääkkeeksi normaali tulehduskipulääke kuin se, johon ei auta mikään lääke, ja ihmispolot makaavat tiputuksessa päiväkausia sairaalassa epäilemättä toivoen että kipu lähtee keinolla millä hyvänsä.

Kerran kun kuvittelin olevani raskaana (olen muuten hirveän hyvä kuvittelemaan olevani raskaana siihen nähden, etten koskaan ole ollut), eräs lääkäri totesi minulle, että raskaana olevat naiset ovat hänen erityissuojelussaan. Tämä tarkoitti sitä, että jos raskaana oleva nainen saa migreenin, mies ei suostu antamaan tälle mitään lääkettä, vaan kertoo, ettei migreeni aiheuta mitään fyysisiä seuraamuksia äidille, eikä lapselle ja kipu on vain syytä kestää. Lisäksi mies oli varma, että todella olen raskaana. En ollut, enkä olen ihan varma, oliko hänen erityissuojelunsakaan ihan sitä, mitä odottava migreenin kourissa oleva naisparka haluaisi.

Kissa on torppautunut kylkeeni kiinni ja kehrää. Minua väsyttää edelleen, vaikka ulkona on vielä valoisaa ja suljetun ulko-oven takaa kuuluu lintujen tirskutusta. Kadulta kantautuu autojen hyrinää. Kello on kaksi minuttia yli kahdeksantoista.

2 kommenttia:

  1. Minulla ei ole migreeniä (tai siis ainakaan tähän päivään mennessä koskaan ollut), mutta tunnen useita, lähinnä naisia, joilla on toistuva migreeni (jos tuo nyt on mikään kunnollinen termi?). Ehkä siksi olen kiinnostunut migreenistä, yhdistävistä, erottavista tekijöistä, mikä voisi olla avuksi jne. Melkein tein yhden lopputyönikin aiheeseen liittyen. Mutta sitten aika ja energiani ei riittänyt, sillä en lopulta tiedä aiheesta kovin paljon. Tein lopputyön toisesta aiheesta ja minun omat lääketieteen ja huuhaan yhdistämisen yrittämiset, pohdinnat ja tutkimiset ovat jääneet, ainakin toistaiseksi. Tämä lätinä siis yrittää viestittää jotain myötätuntoa sinne!

    Muuten, en pidä itseäni kovin tiukkapipoisena ja jäykkänä ja kaavoihin kangistuneena, mutta enpä muista että olisin koskaan arvostanut kovin korkealle humalaista mekastamista hyttikäytävillä, tai missään. Olenko löysä ja spontaani täti?;)

    VastaaPoista
  2. Kaikista tunnetuin migreenin muoto lienee se itse aiheutettu: pahoinvointia ja järkyttävää, jyskyttävää päänsärkyä, tunnetaan myös nimellä krapula. Toivottavasti et ole siihenkään törmännyt, mutta jos olet oikein kunnollisen sellaisen kärsinyt, niin tiedät vähän, miltä migreeni tuntuu.

    Eräs entinen naapurini, silloin jo yli seitsenkymppinen rouva, tuuletteli minulle, että on ikänsä myötä päässyt eroon migreenistä ja ounasteli, että sillä voisi olla tekemistä hormonitoiminnan kanssa ja sen rauhoittuminen siten mahdollisesti poisti migreeninkin. Omassa perheessäni vain isälläni on migreeniä - äidillä ei särje edes pää. Mene ja tiedä.

    Siitä lähdetään kuitenkin, että pipo ei ole liian tiukalla ja elämää katsellaan sopivan löysin rantein, liikaa ei sovi nipotella. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ;)

    VastaaPoista