torstai 9. syyskuuta 2010

Sentti miehen ajatuksista

Tänään minua askarruttaa muunmuassa se, minkälaisia ajatuksia miehet ajattelevat. Minä tiedän jotain siitä, mitä naisten ajatuksissa (etenkin omissani) liikkuu ja luulenpa, että monetkaan miehet eivät arvaisi oikein, jos heiltä sitä kysyttäisiin. Miehet taitavat usein parisuhteissakin huomata tämän naisten omituisen ajatuksenkulun. Tuttuja lienevät seuraavantyyppiset keskustelut:

Mies:
Mikä sua vaivaa?
(Näkee selvästi, että naista vaivaa jokin)

Nainen (äärimmäisen viileästi ja tyynesti):
Ei mua mikään vaivaa.

Tämähän siis tarkoittaa, että tottakai minua vaivaa jokin ja sinun pitäisi tietää, mikä minua vaivaa ja se, että edes kysyt loukkaa minua vielä enemmän. Tästä keskustelustahan ei ole kovin loistokasta tietä ylöspäin, ennen kuin nainen on puoliintunut. Tästä viisastuneena olen koettanut opetella niinsanottua suoraa viestintää eli koetan taipua vastamaan, että mikä ihan todella vaivaa - vaikeahan siihen on muuten reagoida.

Johdin itse itseni harhaan alkuperäisestä aiheestani, joka oli siis tutkimattomat miehen ajatukset. Olisiko jopa niin, että ajatukset (ja tässä nyt puhun naisiin liittyvistä ajatuksista, enkä mistään kampiakseleista [pahoittelen stereotyyppistä ajoneuvoviittausta] ) vaihtelevat miesyksilön mukaan.

Ylellä esitettävä True Blood -sarja on saanut minut ajattelemaan ajatuksia yleensä: Sookie Stackhouse on ajatustenlukija (onpa hienoa, ettei sellaisia oikeasti ole, vaikka vielä pahempaa olisi jos olisi vampyyrejä) ja kuulee ihmisten myrkyllisiä, tuomitsevia ja pahansuopia ajatuksia. Sellaiset koetan itsestäni kitkeä ja läksytän itseäni sisäänpäin, jos moinen möyherö päähäni pälkähtää (siis turhan takia, jotkut ihmiset ovat ansainneet happamuutta omien tekojensa vuoksi). Toisaalta, ajattelen ihmisistä sisäänpäin paljon positiivisia asioita, ja toisaalta on harmi, ettei vieraille ihmisille voi kaikkea sanoa ääneen.

Oikeastaan, jos tässä saa nyt kysyä kaikkea muuta kuin elämän tarkoitusta, niin haluaisin tietää, kuinka erilaista miehen ja naisen ajattelu noin keskimäärin on? Saa kertoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti